Ochranná známka je slovo, fráze, logo, symbol nebo jiné
charakteristické vyobrazení brandu, kterým prezentujete své
nápady vnějšímu světu. Právě prostřednictvím ochranné známky
Vás zákazníci, klienti, investoři nebo jiné osoby identifikují jako
výrobce nebo producenta daného produktu/nápadu.
Každý produkt nebo služba nese označení, kterého si lidé všimnou jako první. Nezáleží, zda se jedná
o obrázek, slovo či kombinaci obou. Co Vás jako první zaujme na Vašem nejoblíbenějším produktu?
Jednoznačně vnější charakteristika! Zajímavý tvar, barva, obrázek, nebo název. Správná volba
vyobrazení brandu nebo názvu je jedna věc. Druhá je její registrace, kterou veřejně potvrdíte, že Vy jste
jejím oprávněným a jediným vlastníkem a uživatelem. Jinak byste riskovali, že jakmile se konkurence
dozví o Vašem nápadu, který má perspektivu, a veřejností se rozšíří pozitivní feedback, může
konkurence rychlou cestou tuto skutečnost zneužít, konkrétní označení si zaregistrovat a zabránit Vám
tak toto označení následně využívat. Registrovaná ochranná známka totiž poskytuje svému vlastníkovi
výlučné právo ji užívat. Její vlastník může zabránit ostatním v jejím užívání. Může aktivně bojovat proti
dalším názvům na trhu, které jsou zavádějícím způsobem podobné.
V případě, že jste si vybrali konkrétní vyobrazení ochranné známky, cesta ještě nekončí.
Doporučujeme provést důkladnou rešerši na dostupnost názvu nebo grafického prvku. Tento krok
spočívá ve vyhledávání konfliktních zapsaných označení, zejména dříve registrovaných ochranných
známek, obchodních jmen zapsaných do Obchodního rejstříku, registrovaných doménových jmen
a dalších nezapsaných označení na internetu. Rešerše musí být provedena opravdu pečlivě, aby se
předešlo námitkám vlastníků již registrovaných ochranných známek a dalším důvodům pro nezapsání
Vámi vybraného označení.
Pokud některé z těchto kritérií (případně další kritéria vymezená v zákoně) Vaše označení
nesplní, úřad může jeho registraci zamítnout.
Doporučujeme provést důkladnou rešerši na dostupnost slov nebo grafických prvků, které tvoří
název nebo logo. Tento krok spočívá ve vyhledávání konfliktních zapsaných označení, zejména
dříve registrovaných ochranných známek, obchodních jmen zapsaných do Obchodního rejstříku,
registrovaných doménových jmen a dalších nezapsaných označení na internetu. Rešerše musí být
provedena opravdu pečlivě, aby se předešlo námitkám vlastníků již registrovaných ochranných
známek a dalším důvodům pro nezapsání Vámi vybraného označení.
Důkladně zvažte, na jakém území plánujete Vaše obchodní aktivity provozovat (zdali pouze v ČR, všech
státech EU, USA). V praxi totiž existují 3 úrovně ochrany prostřednictvím ochranné známky:
Výběr výrobků a služeb, pro které chcete ochrannou známku registrovat, je taktéž důležitým krokem!
Platí totiž, že ochrannou známku musíte po uplynutí 5 let od jejího registrování užívat v souvislosti
s výrobky nebo službami, které jste si při registraci zvolili. Jinak Vám hrozí, že konkurence namítne
neužívání ochranné známky pro konkrétní kategorií a příslušný úřad Vám tuto kategorií z ochrany
vyjme. Nezapomeňte, že jakmile si ochrannou známku pro určité kategorie výrobků a služeb
zaregistrujete, tento rozsah již nebudete moci měnit. S pečlivým výběrem Vám může pomoci internetový
nástroj TMclass.
Fast track formulář přihláška v 5 krocích |
Rozšířený formulář |
---|---|
Pro jednoduché přihlášky s kratším seznamem zboží a služeb. | Pro složitější přihlášky – méně časté typy či druhy ochranných známek, přihlášky s delším či specifickým seznamem zboží a služeb. |
Pro slovní, obrazové, prostorové a zvukové známky. | Pro všechny typy známek (i poziční, tvořené barvou nebo barevnou kombinací, multimediální, pohybové, se vzorem, hologramové a jiné). |
Pro certifikační a kolektivní ochrannou známku. | |
Zboží a služby musíte po jednom vybrat z harmonizované databáze EUIPO (HD). Která to jsou můžete předem zjistit za pomocí nástroje TMclass. Nezapomeňte zaškrtnout možnost HDB! | Můžete nahrát vlastní seznam výrobků a služeb – hesla přitom nemusí být z harmonizované databáze (ale mohou – viz níže). Doporučujeme připravit seznam předem s pomocí Průvodce sestavením seznamu výrobků a služeb. Důležité je oddělit jednotlivá hesla středníkem! |
Formulář Vám zobrazí podobné ochranné známky. Ověřte si, zda se od data provedení rešerše nic nezměnilo. | V přihlášce lze za příplatek objednat vnitrostátní rešeršní zprávu nebo rešerši EU. |
Právo priority (přednosti)
Registrujete ochrannou známku EU nebo mezinárodní ochrannou známku? Toto právo můžete uplatnit tehdy, pokud máte stejnou starší národní ochrannou známku pro totožné výrobky a služby, nebo aspoň některé z nich. Díky uplatnění tohoto práva se bude pro účely určení, která ochranná známka je starší, za den podání přihlášky pro ochrannou známku EU nebo mezinárodní ochrannou známku považovat den, kdy byla podána přihláška vaší starší ochranné známky.
Do kdy můžu právo uplatnit? Do 6 měsíců ode dne podání přihlášky starší ochranné známky.
Právo seniority
Lze jej uplatnit pouze při zápisu ochranné známky EU nebo i později, pokud máte starší totožnou národní ochrannou známku. Toto právo znamená, že ochranná známka EU vstoupí do práv Vaší starší ochranné známky v členském státě, v němž byla zapsána. To znamená, že v případě, že byste nechtěli obnovovat svou národní ochrannou známku, ochranná známka EU vstoupí do práv ze známky národní. Krom toho seniorita starší známky poukazuje na delší historii Vaší nově registrované ochranné známky.
Harmonizovaná databáze
Jde o databázi EUIPO, která obsahuje více než 70.000 pojmů výrobků a služeb, z níž můžete sestavit svůj seznam a splnit jednu z podmínek pro rychlý režim zpracování přihlášky ochranné známky EU (Fast track). Pojmy v této databázi totiž byly schváleny všemi zápisnými úřady členských států EU a není třeba je překládat (jsou již přeložené do všech 23 jazyků).
Námitky
Po zveřejnění přihlášky v databázi je možné podat námitky, které jsou hlavním prostředkem obrany proti přihlášce jiného podobného označení, které by mohlo způsobit záměnu starší ochranné známky s nově přihlašovanou známkou. Zpravidla je podává vlastník jiné ochranné známky nebo jiného právem chráněného označení, kterou by si spotřebitel mohl splést s nově přihlašovanou známkou. Námitky jsou v současné době důležitým nástrojem ochrany starších ochranných známek, protože registrační úřady v Evropské unii již nemají obecnou povinnost zjišťovat relativní důvody neplatnosti a omezí se tak pouze na ty absolutní viz výše.